"Edukacja to dłuto, które kształtuje jednostkę i społeczeństwo. Nie jest więc bez znaczenia, kto je trzyma i co chce wyrzeźbić."
Bogumił Jarmulak

"Aktywność zabawowa w wieku przedszkolnym"
Natalia Ożadowicz, Małgorzata Rękosiewicz
Artykuł pochodzi z czasopisma Remedium nr 6/2011.
Artykuł opublikowany za zgodą wydawcy.

W wieku przedszkolnym wyraźny jest wzrost sprawności motorycznej. Dziecko doskonali ruchy, a proste ruchy łączą się w nowe kombinacje charakteryzujące się coraz większą harmonią, płynnością i rytmicznością. „Głód ruchu" charakterystyczny dla tego wieku powoduje, że dziecko jest pełne energii, aktywne. Aktywność dziecka w tym wieku jest głównie ukierunkowana na zabawę i to w zabawie dokonuje się przede wszystkim jego rozwój – zarówno motoryczny, jak i poznawczy, społeczny oraz emocjonalny. Zabawa wraz z rozwojem dziecka również ulega przekształceniu – od zabawy na serio do zabawy na niby, rozwijającej wyobraźnię, i od swobodnej zabawy tematycznej do zabawy w role i zabawy z regułami, przygotowujących dziecko do pójścia do szkoły i uczenia się pod kierunkiem dorosłego, a więc akceptowania i respektowania wprowadzanych zasad.

pobierz artykuł

"Jak zmienia się dziecko w wieku przedszkolnym?"
Anna I. Brzezińska, Małgorzata Rękosiewicz
Artykuł pochodzi z czasopisma Remedium nr 5/2011.
Artykuł opublikowany za zgodą wydawcy.

Wiek przedszkolny to czas wielu przemian, zarówno fizycznych, motorycznych, społecznych, emocjonalnych, jak i poznawczych. Sama nazwa tego okresu rozwojowego wskazuje na jej najważniejsze zadanie – dziecko ma przygotować się do pójścia do szkoły. Musi więc wykazywać się coraz większą samodzielnością oraz odpowiednią dojrzałością emocjonalną i społeczną do rozstania się z rodzicami na kilka godzin dziennie. Niezbędne są także takie umiejętności jak rozpoznawanie, kiedy coś wymyka mu się spod kontroli lub idzie nie po jego myśli, a następnie proszenie o pomoc. Na zdobycie tych wszystkich umiejętności dziecko ma kilka lat – od trzeciego do szóstego roku życia.

pobierz artykuł

Kategorie zabawek A. BrzezinskaLista zawiera różnorodne kategorie zabawek wpływających na rozwój małego dziecka od okresu wczesnego dzieciństwa (wieku poniemowlęcego) do wczesnego wieku przedszkolnego czyli od ok. 18 miesięcy do 3/4 roku życia.
Wyróżniono osiem kategorii:
1. Kontakt z dorosłym – wiedza
2. Kontakt z innymi dziećmi – zabawy ruchowe i współpraca
3. Poruszanie się - sprawność i koordynacja ruchowa
4. Manipulacja – sprawność manualna i koordynacja ruchowa
5. Wyobraźnia i wiedza - zabawy ruchowe i tematyczne
6. Wyobraźnia, wiedza i umiejętności – uczenie współpracy
7. Uwaga, pamięć, myślenie
8. Myślenie, planowanie

Czytaj więcej...

Potrzeby rozwojowe dzieckaW prezentacji o potrzebach rozwojowych dziecka poruszone zostały następujące zagadnienia:
- dzieciństwo w cyklu życia człowieka
- wpływ zmian w otoczeniu społecznym na długość trwania kolejnych etapów życia
- potrzeby podstawowe a forma wspomagania rozwoju dziecka

Czytaj więcej...

Wspieranie rozwoju dzieci 5-7 A. BrzezinskaDyskurs publiczny, dotyczący obniżenia wieku szkolnego, prowokuje do refleksji na temat gotowości dziecka do nauki w szkole oraz gotowości szkoły do przyjęcia najmłodszych uczniów. Gotowość dziecka zdefiniowano w kategoriach współczesnej psychologii zdrowia, koncentrując się nie na deficytach, ale na zasobach dziecka, zarówno w ramach strefy aktualnego, jak i najbliższego rozwoju.

Czytaj więcej...

Rozwój i wychowanie dziecka A.BrzezinskaWczesne dzieciństwo to okres między narodzinami a końcem 3 roku życia. Epoka w życiu człowieka.
Każdy dzień, tydzień, potem miesiąc przynoszą zmiany – nowe umiejętnosci, coraz więcej samodzielności, coraz wiekszą gotowość do kontaktowania się ze światem - światem ludzi i światem przedmiotów.

Jednak, aby rozwój przebiegał prawidłowo, musi być spełniony jeden kluczowy warunek – dziecko musi mieć zapewnione poczucie bezpieczenstwa. A kształtuje się ono, szczególnie w pierwszych miesiącach życia w otoczeniu, które jest stabilne, uporządkowane, dla dziecka przewidywalne.

Czytaj więcej...

Realizowane projekty

Partnerzy merytoryczni

Partner Merytoryczny - Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego

Partner Merytoryczny - Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk

Partnerzy